Akademia off-road: ortezy motocyklowe
Jaka jest przewaga ortez nad ochraniaczami?
Jazda w terenie wiąże się z ogromnym wysiłkiem, z pokonywaniem niezliczonej ilości przeszkód na mniej lub bardziej skomplikowanych trasach. Często musimy nagle i gwałtownie reagować na to, co dzieje się przed nami. To wszystko powoduje, że o kontuzję nietrudno. Nie da się ukryć, że w trakcie jazdy cross czy enduro, najbardziej narażone na kontuzję są nasze kolana. Staw kolanowy jest bardzo skomplikowany. Jest skonstruowany tak, aby odpowiednio amortyzować, przenosić siły i umożliwiać poprawne chodzenie czy bieganie. Każda kontuzja może ograniczyć właściwego wykonywania tych czynności. Dlatego ortopedzi są zgodni: kontuzji kolana można się nabawić dość łatwo, dużo trudniej jest później sobie z nią poradzić. Często konieczna jest długa rehabilitacja a nawet operacje, w trakcie których, rekonstruowane są więzadła itp.
I w tym przypadku, zdecydowanie lepsza jest profilaktyka. Obecnie na rynku powszechnie dostępne są rozwiązania, które jeszcze do niedawna zarezerwowane były jedynie dla medyków czy rehabilitantów. Mowa tutaj o ortezach. Jak działają i dlaczego warto się w nie zaopatrzyć?
Ortezy a ochraniacze
Aby wyjaśnić czym jest orteza motocyklowa, porównam ją do klasycznego ochraniacza na kolano, który jest od lat bardzo popularnym rozwiązaniem. Ochraniacze składają się najczęściej z materiału nośnego, który bezpośrednio zakładamy na kolano, oraz z elementu ochronnego. Ten element ochronny występuje w różnych formach, może być to wytrzymały, odporny na penetrację plastik, podszyty warstwą gąbki lub pianki. Taka konstrukcja gwarantuje bezpieczeństwo przy upadku na grząski teren, pokryty kamieniami lub korzeniami. Twarda konstrukcja zewnętrzna skutecznie przed nimi ochroni. Można też spotkać modele, które wykorzystują polimerowe protektory, znane z odzieży szosowej. Potrafią one w znacznym stopniu pochłonąć energię uderzenia, jednak nie posiadają warstwy chroniącej przed przebiciem, więc lepiej nadają się na bardzie równomierne podłoże.
Z kolei orteza wykonana jest w całkowicie inny sposób. Jej głównym elementem jest swego rodzaju stelaż. Dlaczego stosuje się taką konstrukcję? Głównym zadaniem ortezy jest zabezpieczenie kolana przed, najprościej mówiąc, nienaturalnymi ruchami. Oznacza to, że dobrze dopasowana i założona orteza umożliwia swobodny, naturalny ruch. Ogranicza jednak całkowicie możliwość tzw. przeprostu (wygięcia kolana do przodu), skręcenia kolana w prawo lub w lewo oraz w przeciwieństwie do ochraniaczy, zabezpiecza kolano przed uderzeniami bocznymi. Ortezy są droższe od ochraniaczy, często nawet kilkukrotnie, ale dlatego, że do ich tworzenia wykorzystuje się zaawansowane, często wręcz kosmicznych materiałów i rozwiązań. Możemy znaleźć modele wykonane z włókna węglowego, ze stopu tytanu, z lotniczego duraluminium itp. Stosowanie tak nietypowych ale jednocześnie niezwykle wytrzymałych rozwiązań jest gwarancją, że nasza orteza wytrzyma wiele i właściwie ochroni nasze kolana, lepiej, niż cokolwiek innego. Na potwierdzenie tych słów wystarczy dodać, że wiele modeli ortez z naszej oferty, może być wykorzystywanych jako sprzęt medyczny, tj. mogą być stosowane w trakcie rehabilitacji po wypadkach. Do wielu osób trafia argument, że ortezy, mimo nie najniższej ceny, i tak są tańsze niż operacja kolana, która potrafi kosztować 10-15 tysięcy złotych. Ogromne zalety ortez sprawiają, że są one wykorzystywane w wielu dziedzinach, nie tyko na motocyklu.
Jakie ortezy wybrać?
Jeśli zadasz sobie to pytanie, ogromny plus dla Ciebie. Jest to duży krok w kierunku zabezpieczenia swoich kolan przed kontuzją. Warto postawić na sprawdzonych producentów, którzy tworzą sprawdzone ortezy, niejednokrotnie testowane w ekstremalnych warunkach przez wielu, światowej sławy zawodników. W naszej ofercie znaleźć można ortezy marki POD (modele K4 i K8) oraz Leatt (X-Frame). Są to czołowi producenci, dlatego gwarancja maksymalnego bezpieczeństwa jest tutaj standardem.